Asianajotoimisto etusivu
Rekrytointi
(09) 3157 6852
info@kuusivaara.fi
Ma-Pe 8.00 - 17.00
Asianajotoimisto Kuusivaara Oy  | oikeudenkäyntiin erikoistunut Asianajaja
  • Yhteystiedot
    • Helsingin toimisto
    • Tampereen toimisto
    • Lakimiesten suorat numerot
    • Videoneuvottelu
  • Asianajajat
  • Palvelut
    • Asunto- ja kiinteistökauppa
    • Työoikeus
    • Huoltajuusriidat
    • Avioliitto ja parisuhde
    • Oikeudenkäynnit ja välimiesmenettelyt
    • Perintöoikeus
    • Rikosoikeus-Talousrikokset
    • Rikoksen uhrin oikeusapu
  • Yrityksille
    • Liikejuridiikka
    • Rakentaminen ja kiinteistöt
    • Sopimusriidat ja sopimusoikeus
  • Tietoa
    • Oikeustapauksia
    • Artikkeleita
  • Hintatietoja
    • Hinnasto
    • Oikeusturvavakuutus
    • Julkinen oikeusapu
  • Blogi
  • Verkkoasiointi
    • Henkilöllisyyden todentaminen
    • Oikeusturvavaltakirja
    • Asiakastietolomake
    • Pitkä valtakirja
  • EnglishEnglish

Reklamaatio on tärkeä toimenpide

Reklamaatio on sopimussuhteessa varsin tärkeä toimenpide. Reklamaatiolla tarkoitetaan toiselle sopimuskumppanille tehtävää virheilmoitusta.  Sopimuksen toiselle osapuolelle ilmoitetaan, että hänen suorituksessaan on virhe.

Avustimme keväällä 2019 kattourakoitsijaa jutussa, jossa tuli oli päässyt irti asuinrakennuksen parvekesaneerauksen yhteydessä. Vahinkoja korvannut vakuutusyhtiö vaati niin sanotun vakuutusyhtiön  takautumisoikeuden nojalla 2,7 miljoonan euron korvausta urakoitsijalta. Juttu ratkaistiin urakoitsijan eduksi käräjäoikeuden todettua, että urakan tilaajana ollut taloyhtiö ei ollut reklamoinut urakoitsijan suoritusvirheestä eikä esittänyt vaatimuksia vahingosta urakan vastaanottoon mennessä. Urakkasopimuksen ehtojen mukaan vaatimukset toista osapuolta kohtaan tuli esittää puhevallan uhalla vastaanottotarkastukseen mennessä.

Vakuutusyhtiö ei voinut siirronsaajana saada alkuperäistä velkojaa parempaa oikeutta takautumisoikeutensa nojalla. Tapaus osoitti millaisiin oikeudenmenetyksiin reklamaation laiminlyönti pahimmillaan voi johtaa.

Joskus reklamaation tekemistä arastellaan koska ei tahdota tarpeetonta vastakkainasettelua. Kyse on kuitenkin täysin asiallisesta toimenpiteestä, jonka tekemisessä ei kannata arastella. Reklamaatio on aina mahdollista laatia sisällöltään myös kohteliaasti.

Aiheeseen liittyy

  • regressi
  • reklamaatio
  • suoritusvirhe
  • takautumisoikeus
  • vahingonkorjaus

previousPesänjakaja kuolinpesään

nextAsianajotoimisto || Tampere || Hyvä asianajaja || Tampere - Pirkanmaa

Asianajotoimiston sertifikaatti

Google arvosteluja IconGoogle arvosteluja

4,7 18 arvostelua

Meistä sanottua Kirjoita arvostelu

Helsingin toimisto

Ruoholahdenranta 1 E, 2. krs
FI-00180 Helsinki
Puhelin (09) 3157 6852

Yleiset sopimusehdot (toimeksiannon sopimusehdot)

Tampereen toimisto

Verstaankatu 2 C (katutaso)
FI-33100 Tampere
Puhelin (03) 755 8120
Asianajotoimisto Tampere

Lakimiesten suorat numerot

Jyrki Kuusivaara
050 535 7467
Jukka Muhonen
040 966 7202

© 2002 - 2023 Asianajotoimisto Kuusivaara Oy

  • Yhteystiedot
  • Asianajajat
  • Palvelut
  • Yrityksille
  • Tietoa
  • Hintatietoja
  • Blogi
  • Verkkoasiointi
  • EnglishEnglish
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä parantaaksemme verkkopalveluiden käyttöä. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN
evästeiden käytön. Voit kuitenkin valita "Evästeasetukset" ja valita vain välttämättömät evästeet.
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Muokkaa suostumusta

Tietoja

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi, kun selaat sivustoa. Näistä tarpeellisiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä poistaminen voi vaikuttaa selauskokemukseesi.
Tilastolliset evästeet
Verkkoanalytiikkatyökalut (Google Analytics ja Google Tag Manager) auttavat meitä ymmärtämään, miten asiakkaamme käyttävät sivustoamme ja mistä he sinne saapuvat.
Välttämättömät evästeet
SAVE & ACCEPT