Asianajotoimisto etusivu
Rekrytointi
(09) 3157 6852
info@kuusivaara.fi
8.00 - 18.00
Asianajotoimisto Kuusivaara Oy | oikeudenkäyntiin erikoistunut Asianajaja
  • Yhteystiedot
    • Helsingin toimisto
    • Tampereen toimisto
    • Lakimiesten suorat numerot
    • Videoneuvottelu
  • Asianajajat
  • Palvelut
    • Asunto- ja kiinteistökauppa
    • Työoikeus
    • Huoltajuusriidat
    • Avioliitto ja parisuhde
    • Oikeudenkäynnit ja välimiesmenettelyt
    • Perintöoikeus
    • Rikosoikeus-Talousrikokset
    • Rikoksen uhrin oikeusapu
    • Asunto-osakeyhtiöt
    • Vahingonkorvaus ja vakuutusoikeus
    • Kuluttajansuoja
  • Yrityksille
    • Liikejuridiikka
    • Rakentaminen ja kiinteistöt
    • Sopimusriidat ja sopimusoikeus
    • Saatavien perintä ja turvaaminen
  • Tietoa
    • Oikeustapauksia
    • Artikkeleita
  • Hintatietoja
    • Hinnasto
    • Oikeusturvavakuutus
    • Julkinen oikeusapu
  • Blogi
  • Verkkoasiointi
    • Henkilöllisyyden todentaminen
    • Oikeusturvavaltakirja
    • Asiakastietolomake
    • Pitkä valtakirja
    • Avioehtosopimus
  • English

Reklamaatio kiinteistökaupassa

Reklamaatio (eli virheilmoitus) kiinteistökaupassa tai asuntokaupassa on erittäin tärkeä toimenpide. Valitettavasti reklamaatioita tehdään edelleenkin jatkuvasti väärin ja sisällöltään puutteellisena.

Ostajalla on lakiin perustuva velvollisuus tehdä reklamaatio kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen ostamassaan asunnossa tai kiinteistössä, jotta hän säilyttää oikeuden virheseuraamuksiin kuten korvauksiin tai kaupan purkuun. Kiinteistöjen osalta velvollisuus perustuu Maakaaren 2 luvun 25 §:ään. Asunto-osakeyhtiömuotoisten asuntojen osalta velvollisuus perustuu Asuntokauppalain 6 luvun 14 §:ään. Kohtuullisena reklamaatioaikana on oikeuskäytännössä pidetty muutamaa kuukautta virheen havaitsemisesta. Virheen havaitsemisen lisäksi ostajan on tullut ymmärtää sen merkitys ja vaikeudet ymmärtää virheen merkitystä ovat pidentäneet reklamaatioaikaa.

Korkeimman oikeuden viimeaikaisen käytännön mukaan virheilmoituksesta on käytävä ilmi havaittu virhe, mitä virheseuraamusta ostaja virheen johdosta myyjältä vaatii ja kuinka paljon on vaatimuksen euromäärä. Korkeimman oikeuden ratkaisussa KKO 2016:69 katsottiin, että reklamaatio ei ollut asianmukainen kun ostaja ei ollut ilmoittanut myyjälle vaatimuksiaan. Reklamaatiossa tulisi siten aina ilmoittaa myös vaadittava rahamäärä.

Reklamaatio on syytä tehdä kirjallisena, kirjatulla kirjeellä tai sähköpostilla ja vastaanottajan lukukuittauksella. Jos myyjiä on useampi kuin yksi, on reklamaatio syytä lähettää jokaiselle myyjälle erikseen. Mikäli myöhemmin löytyy uusia virheitä tehdään niistä uusi virheilmoitus.

Ehdoton takaraja virheilmoitukselle on kiinteistön kaupan laatuvirheissä 5 vuotta ja asunto-osakkeen kaupassa 2 vuotta. Määräajat alkavat kulua siitä, kun ostaja sai kaupan kohteen hallintaansa. Jos myyjä on menetellyt petollisesti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti määräajat pitenevät 10 vuoteen. Petollisuus ja kunnianvastainen ja arvoton menettely tarkoittaa mm. sitä, että myyjä on tahallaan salannut tietoja tai johtanut ostajaa harhaan.

Virheilmoituksessa on siis kerrottava 1. havaittu virhe, 2. mitä sen johdosta vaaditaan, 3. paljonko euroja vaaditaan, 4. että korvausta vaaditaan juuri myyjältä. Myyjällä on oikeus tehdä omia selvityksiä väitettyjen virheiden suhteen. Ostaja voi menettää oikeuden korvauksiin, jos hän ryhtyy korjaustoimenpiteisiin varaamatta myyjälle mahdollisuutta tutustua virheisiin.

Jos reklamaatio osoittautuu aiheettomaksi, on se hyvien tapojen mukaista peruuttaa. Jos myyjälle aiheutuu kustannuksia aiheetonta reklamaatiota vastaan puolustautumisesta, saattaa tämä olla oikeutettu vaatimaan nämä kustannukset korvauksena ostajalta.

Asianajotoimisto Kuusivaara Oy:llä on yli 20 vuoden kokemus asuntokauppoihin ja kiinteistökauppoihin liittyvistä kysymyksistä.

Aiheeseen liittyy

  • asuntokauppa
  • hinnanalennus
  • kahden vuoden vastuuaika
  • kaupan purku
  • kiinteistöjuristi
  • kiinteistökauppa
  • kiinteistönvälittäjä
  • osakehuoneisto
  • reklamaatio
  • taloyhtiö
  • vahingonkorvaus
  • viiden vuoden vastuuaika
  • virheilmoitus

previousKiinteistönvälittäjän vastuu asuntokaupan virheistä

nextLähestymiskiellolla suojaa

Pyydä yhteydenottoa puhelimitse
Asianajotoimiston sertifikaatti

Google arvosteluja IconGoogle arvosteluja

4,8 31 arvostelua

Meistä sanottua Kirjoita arvostelu

Helsingin toimisto

Ruoholahdenranta 1 E, 2. krs
FI-00180 Helsinki
Puhelin (09) 3157 6852

Yleiset sopimusehdot (toimeksiannon sopimusehdot)

Tampereen toimisto

Verstaankatu 2 C (katutaso)
FI-33100 Tampere
Puhelin (03) 755 8120
Asianajotoimisto Tampere

Lakimiesten suorat numerot

Jyrki Kuusivaara
050 535 7467
Jukka Muhonen
040 966 7202

© 2002 - 2025 Asianajotoimisto Kuusivaara Oy

  • Yhteystiedot
  • Asianajajat
  • Palvelut
  • Yrityksille
  • Tietoa
  • Hintatietoja
  • Blogi
  • Verkkoasiointi
  • English
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Muokkaa suostumusta

Tietoja

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi, kun selaat sivustoa. Näistä tarpeellisiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä poistaminen voi vaikuttaa selauskokemukseesi.
Tilastolliset evästeet
Verkkoanalytiikkatyökalut (Google Analytics ja Google Tag Manager) auttavat meitä ymmärtämään, miten asiakkaamme käyttävät sivustoamme ja mistä he sinne saapuvat.
Välttämättömät evästeet
SAVE & ACCEPT